Tijdens de zojuist op het circuit van Valencia verreden derde ronde in het World Supersport kampioenschap was het andermaal wereldkampioen Sbastien Charpentier, die de grootste beker mee naar huis mocht nemen.
V.l.n.r. Kevin Curtain, Sebastien Charpentier en Katsuaki Fujiwara
Het mag bijna geen verrassing meer genoemd worden dat Sbastien Charpentier tijdens de kwalificatietrainingen de snelste tijd neerzette en de pole voor zich opeiste. De Winston Ten Kate Honda rijder lijkt bijna onverslaanbaar. De huidige tweede man in het klassement, Kevin Curtain (Yamaha Motor Germany) Ð 10 punten achter de Fransman Ð kwalificeerde zich in Valencia op de 2e positie, met naast zich de voormalige teamgenoot van Charpentier, Katsuaki Fujiwara (Megabike Honda Team) en de teamgenoot van Curtain, Broc Parkes.
Onze landgenoot Barry Veneman, die vorig jaar op de baan van Valencia 7e werd, vertrok vanaf een knappe 7e startpositie en de plek van Didier van Keymeulen bleef, zoals eerder vermeld op onze site, helaas leeg. Yukio Kagayama (Alstare Corona Suzuki Extra) stond wel op de startgrid. De Japanner kwam gisteren tijdens de vrije training bij een val hard op zijn hoofd terecht, waardoor hij de Superpole moest missen en het nog maar de vraag was of hij vandaag aan de start zou verschijnen.
Charpentier nam direct de leiding, gevolgd door Fujiwara en Javier Fores (SLM Racing), Curtain en Sofuoglu. Parkes leek aanvankelijk goed weg te komen, maar hem viel voorlopig een 6e positie ten deel, met achter hem de nieuwkomer in de klasse, Yoann Tiberio (Megabike Honda Team).
Charpentier gebruikte de tweede ronde om een gaatje te slaan tussen hem en zijn achtervolgers. Dat deed hij door op de baan in Valencia een nieuwe ronderecord van 1Õ38.664 neer te zetten. Achter hem leverden Fores, Curtain en Fujiwara, die inmiddels Curtain had moeten laten voorgaan, een strijd om de 2e positie in de wedstrijd.
In de vierde ronde kwam er een einde aan de race voor Sofuoglu. De Turk kwam ten val en kon zijn race niet vervolgen. Erg jammer voor de Turk, die op dat moment op de 5e plaats reed.
Een ronde later kon ook Christian Zaiser (LBR Ducati Racing) zijn motorfiets niet op de baan houden en ook Johan Stigefelt (Dark Dog Stiggy Motorsports) maakte een ritje door de grindbak, waarna hij zijn race wel kon vervolgen.
Op eenderde van de wedstrijd had Charpentier een voorsprong van ruim twee seconden op Curtain, terwijl Veneman met Harms streed om de 7e plaats in de wedstrijd.
De heftigste strijd ging tussen Fores en Fujiwara. Met een fraaie inhaalmanoeuvre gleed Fores binnendoor bij Fujiwara en legde voorlopig beslag op de 3e positie in de wedstrijd. Maar deze strijd was zeker nog niet gestreden.
Fujiwara reed enkele tienden van seconden bij Fores weg, waarna laatstgenoemde in de strijd om de 4e positie in de wedstrijd te maken kreeg met Parkes. Het duurde niet lang of Parkes was Fores gepasseerd. Erop en erover moet hij gedacht hebben, gezien het feit dat hij gelijk een halve seconde bij Fores wegreed.
Halverwege de wedstrijd begon de voorsprong van Charpentier serieuze vormen aan te nemen, terwijl Fujiwara vol op jacht was naar Curtain, maar de Australir liet de Japanner niet dichterbij komen.
Fores was inmiddels wat verder teruggezakt. Hij vocht met Tiberio en Harms om de 5e positie, maar moest ook dit duo laten gaan.
Met nog 7 ronden te gaan leek het erop dat de podiumplaatsen al verdeeld waren. Met Charpentier en een redelijke voorsprong van Curtain en Fujiwara op de 4e man in de wedstrijd, Broc Parkes, leken de kaarten geschud, mits de drie heren hun motorfiets op de baan zouden houden.
Barry Veneman verdedigt de Nederlandse kleuren in de World Supersport klasse
De strijd om de 5e positie in de wedstrijd was nog wel steeds in volle gang. Het waren Tiberio, Harms en Fores die op deze positie loerden. Veneman bezette op dat moment een 9e positie, met geen direct zicht op een plaatsje hoger, gezien het feit dat Fores ruim twee seconden voor hem reed. En met Roccoli in zijn kielzog moest de Nederlander er nog aardig aan trekken om zijn positie te verdedigen. In de voorlaatste ronde kon hij de Italiaan niet langer van zich afhouden. Hij werd gepasseerd en ook Gianluca Vizziello (Yamaha Team Italia) maakte van de gelegenheid gebruik, waardoor Veneman werd teruggezet naar een 11e positie.
Met een voorsprong van 6,5 seconde was het Charpentier, die als eerste de zwartgeblokte vlag passeerde, waarmee hij zijn leidenden positie in het klassement verder verstevigt. De 2e man in het klassement, Curtain, werd ook in Valencia 2e, gevolgd Fujiwara. Onze landgenoot Barry Veneman werd 11e.
coureur | team | merk | totaal | rd | |
1 | Winston Ten Kate Honda. | 38’12.713 | 23 | ||
2 | Yamaha Motor Germany. | 38’19.250 | 23 | ||
3 | Megabike Honda Team. | 38’22.167 | 23 | ||
4 | Yamaha Motor Germany. | 38’24.463 | 23 | ||
5 | Speed Moto. | 38’28.677 | 23 | ||
6 | Stiggy Motorsports. | 38’29.720 | 23 | ||
7 | Megabike Honda Team. | 38’32.261 | 23 | ||
8 | SLM Racing. | 38’35.113 | 23 | ||
9 | Yamaha Team Italia. | 38’35.226 | 23 | ||
10 | Yamaha Team Italia. | 38’37.421 | 23 | ||
11 | Hoegee Suzuki. | 38’38.030 | 23 | ||
12 | Team Manila Grace SC. | 38’39.907 | 23 | ||
13 | Intermoto Czech Klaffi. | 38’44.453 | 23 | ||
14 | Dark Dog Stiggy Motorsports. | 38’49.795 | 23 | ||
15 | Legrelle – Honda Belgium. | 38’54.664 | 23 | ||
16 | Hardinge Ice Valley M.. | 38’55.529 | 23 | ||
17 | Vazy Racing Team. | 39’00.852 | 23 | ||
18 | Gil Motor Sport. | 39’01.428 | 23 | ||
19 | CRS Grand Prix. | 39’08.032 | 23 | ||
20 | Umbria Bike. | 39’08.677 | 23 | ||
21 | Team Parkalgar. | 39’11.767 | 23 | ||
22 | Bikersdays Yamaha Moto 1. | 39’18.752 | 23 | ||
23 | Intermoto Czech Klaffi. | 39’24.116 | 23 | ||
24 | Vector Racing. | 39’49.383 | 23 | ||
25 | Team Manila Grace SC. | 39’49.706 | 23 | ||
26 | RG Team. | 27’51.891 | 16 | ||
27 | Tati Team Beaujolais Racing. | 22’18.789 | 13 | ||
28 | SLM Racing. | 21’00.752 | 12 | ||
29 | Yamaha – GMT 94. | 19’44.307 | 11 | ||
30 | Hoegee Suzuki. | 15’44.177 | 9 | ||
31 | Dark Dog Stiggy Motorsports. | 13’00.380 | 7 | ||
32 | LBR Ducati Racing. | 6’56.861 | 4 | ||
33 | Winston Ten Kate Honda. | 5’04.545 | 3 | ||
34 | Gil Motor Sport. | 5’37.467 | 3 | ||
35 | Honda BQR. | ||||
36 | Tati Team Beaujolais Racing. |
Verslag/foto: Monique Kramer; [email protected]
Tijden: Joop Iedema: [email protected]